Ohutu autosõidu olulisemaid tegureid on korras pidurid. Pidurisüsteemi keskseks osaks on piduriklotsid, mis on oma töö iseloomu tõttu ka kõige tihedamini vahetatavad osad pidurisüsteemis.
Piduripedaali vajutades surutakse piduriklotsid pidurisadulates olevate kolvide poolt vastu piduriketast, mis tekitab piduriketta vastu suure hõõrdumise ning auto pidurdab. Igikestvaid piduklotse veel välja töötatud ei ole ning ühtlase ja efektiivse pidurdamise säilimiseks on aegajalt vaja piduriklotsid välja vahetada.
Et liigselt kulunud või muul moel rikkis piduriklotsid õigeaegselt ära tunda, toome välja 5 tavalisemat sümptomit, mis peaksid autojuhi tähelepanu äratama.
Allpool on välja toodud vigaste piduriklotside 5 kõige levinumat sümptomit:
Piduri hoiatustule põlema süttimine
Kõige ilmsem indikaator liigselt kulunud piduriklotsidest on piduri hoiatustule põlema süttimine. Piduriklotsid on varustatud anduritega, mis annavad autole märku, kui klotsid on normmäärast rohkem kulunud.
Kuna piduri hoiatustuli on üldjuhul universaalne ning selle põlemine võib tähendada ka muid pidurisüsteemiga seotud probleeme, siis ei ole probleem ilmtingimata piduriklotsides ning üle tuleks kontrollida ka muud osad. Selle osas oskavad aidata mehaanikud.
Kriiksuv heli pidurdamisel
Tavaliseks sümptomiks kulunud piduriklotside puhul on ka kriiksuv heli pidurdamisel. Liigselt kulunud piduriklotsid eritavad hulgaliselt tolmu, mis klotside ja ketta vahele kogunedes hakkab helisid tekitama. Lisaks on paljudele piduriklotsidele paigaldatud kulumismärguandjad, mis klotsi liiga õhukeseks kulumise korral hakkavad piduriketast puudutama, tekitades metall vastu metalli kontakti läbi kriipivat metalset heli.
Pidurite vilisemine ja kägisemine võib tuleneda ka oksüdeerunud või muul moel määrdunud piduriketastest. Ka selle ilmnemisel võib arvestada, et pidurid ei tööta ilmselt 100% efektiivsusega ning pidurikettaid peaks alati püüdma hoida puhtana roostetolmust, õlist ja klotside kulumisest tulenevast tolmust.
Vetruv või raske piduripedaal
Piduriklotside seisukorda saab hinnata ka piduripedaali tunnetuse põhjal. Kui piduripedaalile vajutades tundub pedaal vetruv või liiga tugevat vastupanu osutav, siis on suure tõenäosusega probleem piduriklotsides. Piduriklotside vahetus tuleks sellisel juhul kindlasti ette võtta.
Vibratsioon piduripedaalis
Vigastest piduritest võib märku anda vibreeriv piduripedaal. Pedaal võib vibreerida nii sellel jalga lihtsalt hoides kui ka pedaali vajutamisel. Tihti on sellisel juhul samuti peamiseks kahtlusaluseks piduriklotsid või –kettad.
Samuti võivad erinevad vibratsioonid piduripedaalis olla vigase ABS-anduri tunnuseks. Kui klotside vahetusel probleem ei kao, tasub teha põhjalikum diagnostika.
Aeglane pidurduskiirus ja pikk pidurdusteekond
Kõige ilmsem ise tajutav probleem on pidurite ebakorrektne toimine oma põhitööl ehk pidurdamisel endal. Kui pidurdusteekond on pikenenud või võtab auto peatamine tavatult kaua aega, on viimane aeg piduriklotsid välja vahetada.
Tõenäoliselt teeb sellisel juhul piduriklotsi tööd juba paljas metallplaat, kuhu piduriklotsi kare materjal tavaliselt kinnituma peaks. Selliste piduritega sõitmine on ohtlik ning autojuhile endale kui kõigile kaasliiklejatele.
Siinkohal on paslik välja tuua, et esmaste tunnusmärkide ilmnemisel ei ole auto veel ilmtingimata sõidukõlbmatu ning piduritel on kombeks enne täielikku töövõime kaotamist endast varakult märku anda. Küll aga ei tasu piduritega seonduvaga liigselt venitada, kuna rahuliku sõidustiili korral ei pruugi igapäevastel sõitudel pidurite täielik potentsiaal rakendatud saada ning ootamatus olukorras nt äkkpidurdust tehes võivad need oodatust kehvemini töötada.
Lisaks tekitavad kehvas korras piduriklotsid muude pidurisüsteemi osade kiiremat kulumist, võivad suurendada kütusekulu jne.