fbpx

Elame ajal, kus engineered to fail ( eesti k “ehitatud purunema” ) põhimõte on autotööstuses tugevasti kanda kinnitamas. Lõppenud garantiiga autod kipuvad lagunema ennenägematult kiiresti, tuhanded elemendid võivad otsad anda ning mingil hetkel seda tõenäoliselt ka teevad. Mitmesugused filtrid teevad tänuväärset tööd maailma puhtamana hoidmisel, kuid kõrvalmõjuna toovad autoomanikule kaasa ka rahakotti puhastava toime.

Kui aga autoomaniku hammas tutika liisinguauto hinnale peale ei hakka, või soovitakse lihtsalt nautida assisteerimata sõitu lihtsa ja rohkem sõidurõõmu pakkuva vanema masinaga, tekib paratamatult küsimus, kus autot hooldada ja remontida – kust leida usaldusväärne, aus, asjatundlik ja rahakotisõbralik autotöökoda.

Eeltöö, eeltöö, eeltöö

Selleks, et soodsalt kasutatud või garantiiaja ületanud autot omada, tuleks eeltööd teha juba enne auto ostmist. Väga kriitilise meelega tuleb suhtuda liiga-hea-et-olla-tõsi müügikuulutustesse ja kindlasti teha autole taustakontroll (Maanteeameti taustakontroll, LKF liikluskahjude kontroll, tasuline VIN-koodi kontroll Euroopast toodud autode puhul).

Lisaks tuleb kasuks teadmine, milline on auto tulevane kasutus ning kas sõidud on pigem pikemad või lühemad, kas rohkem on sõitu linnas või maanteel. Sellest lähtuvalt saab valida bensiini- või diiselmootori vahel. (viita vastavale blogipostile „ostueelne kontroll“ vms)

Auto eripärast tulenevate potentsiaalsete probleemide kohta teadasaamiseks on suurepärased kohad erinevad margifoorumid, kus vägagi asjatundlikku abi ja nõu osatakse anda. Võib üsna kindel olla, et tavapärasemate automarkide foorumid on ka Eestis olemas. Lisaks on vastavad grupid ja leheküljed kolinud foorumitest ajapikku ka Facebooki.

Nii tuleks vähesegi huvi korral uurida konkreetse mudeli mootori, käigukasti, veermiku jms osade eripärade kohta. Näiteks võivad teinekord 1.6 ja 1.8 l mootorid muidu samal mudelil olla totaalselt erineva vastupidavusega, või 6-käiguline käigukast kordades töökindlam kui 5-käiguline jne.

Selline eeltöö aitab esiteks vältida sattumist auto otsa, mis pidevalt remonti ja hoolt vajab ning teiseks annab enne auto omanikuks saamist hea ülevaate potentsiaalsete probleemide ja mudeli hingeelu kohta, mis kindlasti mööda külge maha ei jookse.

Lisaks tuleks juba enne ostu tegeleda autotöökoja väljaotsimisega, mis antud margile spetsialiseerunud on, või lihtsalt sellega hästi hakkama saab.

Margiesindus vs sõltumatu töökoda

Jah, margile on ju spetsialiseerunud ametlik edasimüüja. Paraku on ametlikus margiesinduses tihtipeale hinnad konkreetselt kordades kallimad, kui mõnes sõltumatus töökojas. Lisaks mängib rolli asjaolu, et margiesinduse mehaanikud, olgu nad nii kogenud kui tahes, töötavad päevast-päeva suures osas garantiiautodega, mis ei ole üldjuhul vanemad kui 5 aastat.

Seega võib vanem, kuid tublilt töötav masin nende jaoks paratamatult tunduda kui kõndiv surm ning suurest ehmatusest toibununa ulatatakse sulle õliste kätega mitmesaja (või -tuhande) eurone remondiarve.

Kuigi margiesinduste pärusmaaks on ja jääb uute autodega tegelemine – on ju liisinguautod liisinguperioodi vältel ja tihti ka peale seda nende omad – võib teatud OEM-kategooria varuosasid ja muud kasulikku saada ainult sealt ning mitte alati hingehinna eest, mistõttu ei tasu neid kindlasti karta külastada ka vanema masinaga. Võib eeldada, et töö kvaliteet on neis siiski oma hinda vähemasti väärt, kuid tugeva juurdehindlusega.

Alternatiiviks margiesindustele on nn sõltumatud autotöökojad. Ideaalseks töökojaks võiks osutuda mõni konkreetsele margile pühendunud töökoda, kuna sealsed mehaanikud tunnevad antud margi autosid, olgu need vanad või uued, läbi ja lõhki.

Sõltumatutel töökodadel on teatud vabadus teha tööd oma asjatundliku äranägemise järgi. Näiteks on tihtipeale tarvilik vahetada vaid mõni element suuremast kompotist, kuid margiesinduses pakutakse vaid kogu kompotti koos vahukoorega.

Kas töökoda sinu masinaga eeskujulikult hakkama saab, seda saab jällegi uurida eeltööd tehes. Usaldusväärsete töökodade kohta liigub arvustusi ja arvamusi erinevates interneti nurkades ning tark on nõu küsida asjatundjatelt erinevates foorumites ning lähtuda sõprade-tuttavate kogemustest.

Usaldusväärne autotöökoda võib sind samuti edasi suunata asjatundlikuma töökoja poole, kuna lõppkokkuvõttes on meie kõigi huvides turvalised autod teedel ning mehaanikud on üksteise tegemistega hästi kursis ning teevad pidavalt koostööd.

Kuidas mitte lüpsta saada?

Paraku on lüpsmine asjatundmatu kliendi puhul üsna lihtsasti saavutatav ning tihtipeale ka isegi mitte pahatahtlik. Kui mehaanik tõesti näeb parima lahendusena mõne mitte ehk nii kriitilises seisus osa vahetamist või remonti, teeb ta seda suure tõenäosusega oma perfektsionismist ja kohusetundlikkusest tulenevalt.

Kui aga autoomanik teab ise, näiteks heast eeltöö tulemusena, mis tema autole parasjagu vajalik on, võtab ta küll ise osa vastutusest, kuid võib töökojast siiski lahkuda töötava auto, hea tuju ja kõlisevama rahakotiga.

Lisaks tasub pakutavate tööde kohta küsida mõistlikku põhjendust ja uurida alternatiivide kohta. Kindlasti ei maksa karta küsida pilte vms tehtud töödest ja vahetust vajavatest osadest, mida siis ise oma kaine mõistusega analüüsida.

Nii margiesinduste kui sõltumatute töökodade huvides on ennekõike töötavad autod ja turvaline liiklus. Lüpsmise vastu aitab põhjalik eeltöö ja teatud asjatundlikkuse saavutamine oma auto kohta. 

Otsid usaldusväärset autoremonditöökoda?